Wielka tajemnica wiary
Serdecznie zapraszamy wszystkich do wspólnej aktywności
Intencje na nowennę do Matki Bożej Nieustającej Pomocy
Zgłoszenia na pierwszopiątkowe odwiedziny chorych i starszych

NORDIC WALKING

W ramach usprawnienia kondycji fizycznej, wykorzystania ogromnego potencjału drzemiącego w powietrzu lasów Borów Tucholskich, aktywnego spędzenia wolnego czasu i dla osób chętnych, w tramach przygotowań do EDK 2020 Parafia św. Bartłomieja w Tucholi serdecznie zaprasza na treningi Nordic Walking.

Spotykamy się w każdą środę o godz. 18:30 (po Mszy Świętej wieczornej) przed kościołem świętego Bartłomieja w Tucholi. Pierwszy wymarsz nastąpi 20 listopada.

Trasa przemarszu wynosi około 5km i prowadzi częściowo przez tereny leśne, toteż koniecznie prosimy o zabranie czołówek, latarek czy naładowanych telefonów 😉 Długość trasy w ramach możliwości i chęci zebranej grupy może ulec zmianie. Plan rasy zaprezentowany jest poniżej na mapce.

Zachęcamy do zabrania kijków, jednak spokojnie można będzie uczestniczyć w marszu bez.

Prosimy również o zapisywanie się do uczestnictwa - pomoże nam to sprawniej przekazać informacje o ewentualnych zmianach godzin lub odwołania wydarzenia np. z powodu złych warunków pogodowych. Formularz dostępny jest poniżej.

Osoby niepełnoletnie powinny mieć opiekuna.


Nordic walking to forma rekreacji polegająca na marszach ze specjalnymi kijami. Wymyślony został w Finlandii w latach 20. XX wieku, jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych. Pozostawał jednak formalnie nieopisany aż do publikacji Marko Kantaneva z 1997 roku.

W porównaniu do zwyczajnego marszu, nordic walking angażuje stosowanie siły do kijków z obu stron. Z tego powodu osoby go uprawiające angażują więcej partii mięśni, chociaż mniej intensywnie. Mięśnie (m.in. klatki piersiowej, tricepsy, bicepsy, ramion i brzucha) są również inaczej stymulowane niż w zwykłym marszu. To prowadzi do większego ich wzmocnienia niż przy zwyczajnym chodzeniu czy joggingu. Szczególnie:
• rozwija się siła i wytrzymałość ramion,
• łatwość wchodzenia na wzgórza,
• spala się więcej kalorii niż przy normalnym chodzeniu,
• zwiększa się stabilność przy chodzeniu z kijkami,
• redukuje nacisk na piszczele, kolana, biodra i plecy, co daje korzyści dla osób ze słabszymi stawami i nie dość silnymi mięśniami,
• odciążone są stawy, co jest szczególnie ważne dla osób starszych.

Nordic walking można uprawiać bez względu na wiek, kondycję czy tuszę, zarówno nad morzem, w lesie, parku oraz w górach – przez cały rok. Dobrze jest rozpocząć swoją przygodę z tą dyscypliną pod okiem instruktora, który nauczy prawidłowej techniki marszu i pomoże dobrać odpowiednie kije.

Badania wykazały, że dobry trening techniki nordic walkingu pozwala osiągnąć takie korzyści zdrowotne jak: usprawnienie układu oddechowego i sercowo-naczyniowego, odciążenie stawów w tym dolnego odcinka kręgosłupa, zwiększenie poboru tlenu przeciętnie o 20 do 58%, w zależności od intensywności wbijania kijków. Rozwija też wszystkie mięśnie kończyn dolnych, prostowników kończyn górnych, wzmacnia mięśnie tułowia, ramion i barków, zwiększa mobilność górnego odcinka kręgosłupa i łagodzi napięcia mięśniowe w okolicy barków. Niewielkie obciążenie stawów u osób ćwiczących nordic walking sprawia, że jest zalecany osobom otyłym. Nie pogarsza także stanu obolałych stawów, zwłaszcza kolanowych. Ponadto w porównaniu ze zwykłym chodem, uprawiający nordic walking spala przeciętnie od 20 do 40% więcej kalorii. Kijki pomagają również w utrzymaniu lepszej postawy, równowagi i stabilności podczas chodu.
(na podstawie WikiPedia)

Zanim wyruszysz z domu:

Warto:

  • włożyć na siebie ciepłe ale "oddychające" ubrania oraz wygodne buty,
  • miej przy sobie: naładowany telefon komórkowy, latarkę (najlepiej czołową), odblaski (najlepiej kamizelki odblaskowe),
  • mieć kijki do wędrówek pieszych (np. do nordic walking),
  • wziąć mały plecak z napojem w celu uzupełnienia elektrolitów

Podziel się

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial